DUSK NETWORK MAAKT TOKEN FINANCIERING MOGELIJK VOOR BUSINESS ACCELERATOR INVESTOR READY

Door deze moderne vorm van alternatieve financiering krijgen MKB, startups en scaleups sneller toegang tot kapitaal, wat een bijdrage levert aan mogelijk COVID-19 herstel

AMSTERDAM, 22 februari - Business accelerator Investor Ready en blockchain technologie bedrijf Dusk Network bundelen hun krachten om de economische crisis veroorzaakt door COVID-19, en onder andere het MKB, startups en scaleups hard treft, te bestrijden. Door een alternatieve financieringsoptie aan te bieden, zal het aantrekken van kapitaal makkelijker en sneller gaan voor bedrijven in groei - of grote nood: Een token-gebaseerde financiering om de MKB-financieringskloof te overbruggen.

In 2020 was het midden- en kleinbedrijf (MKB) verantwoordelijk voor 70% van de werkgelegenheid in Nederland en maar liefst 60% van het bruto binnenlands product. Het MKB wordt dan ook vaak gezien als de motor van de nationale economie en speelt een belangrijke rol bij het scheppen van werkgelegenheid en het ondersteunen van regionale economieën en gemeenschappen.

De noodzaak is echter het dreigende financieringstekort van 20-35 miljard euro voor MKB'ers  in 2019, zoals gerapporteerd door de Europese Commissie. Terwijl grote multinationals miljarden euro's aan steun ontvangen, maakt de wereldwijde COVID-pandemie het voor startende bedrijven nog uitdagender om toegang te krijgen tot groeikapitaal.

De samenwerking tussen Dusk Network en Investor Ready zal de alternatieve financieringsmogelijkheden voor de klantenkring van Investor Ready verruimen. Dusk Network ziet op haar beurt een nieuwe klant, die met behulp van een token standaard (XSC) gemakkelijk en snel in kapitaalvoorziening voor haar klanten kan voorzien.

Token financiering werkt in voordeel van MKB’ers en kleine beleggers

Alternatieve financiering met tokens wordt steeds populairder onder bedrijven die op zoek zijn naar groeikapitaal, en met goede reden. Bij tokens worden de regels van een aandelenuitgifte geprogrammeerd in zogeheten smart contracten. Zo worden tokens op Dusk Network gecreëerd tegen een fractie van de kosten van traditionele financiering, en schalen ze daarnaast mee met de groei van het bedrijf. Het meest opmerkelijke is echter dat ze retail investeerders de mogelijkheid bieden om mee te doen; een welkome aanvulling op de bestaande pool van Investor Ready's 800+ angel investeerders.

Een korte opsomming van de voordelen van tokens:

• Lagere toetredingsdrempels voor kleine beleggers
  • Fractionalisering van activa, maakt precisie beleggen mogelijk
  • Naleving en regelgeving kan hard gecodeerd worden in smart contracten
  • Schaalt mee met de levenscyclus van het bedrijf
  • Dividendbetalingen en veilig online stemmen
We creëren moderne financieringsopties en willen daarmee investeringsmogelijkheden openstellen voor een geheel nieuwe categorie beleggers, legt Jelle Pol uit. We willen dat klanten, fans en het algemene investeringspubliek kunnen investeren in de potentiële unicorn bedrijven van de toekomst.

Als MKB-accelerator weet Investor Ready hoe belangrijk het is voor startende bedrijven om toegang te hebben tot verschillende financieringsmogelijkheden die passen bij hun toekomstplannen. In de afgelopen jaren heeft Investor Ready hun netwerk van 800+ angel investors gebruikt om honderden MKB’ers naar groeikapitaal te begeleiden. Voorbeelden zijn Iwell, Vive, Fan Factory en Channex. En nu is het bedrijf zijn klanten aan het klaarstomen voor het gebruik van tokens.

MKB-financiering gaat over precisie. We moeten het juiste type financiering kiezen, voor het juiste type bedrijf. Het eerste type investering kan een lange termijn impact hebben op een bedrijf. Door onze krachten te bundelen met Dusk Network, kunnen we ons aanbod verbreden en tegemoet komen aan de groeiende vraag naar alternatieve financieringsmogelijkheden zoals token financiering, aldus Pieter Vermeer, Managing Director van Investor Ready.

De deal met Investor Ready volgt op het recente nieuws dat Dusk Network aandeelhouder is geworden van de NPEX Effectenbeurs. Wat "een natuurlijk gevolg was van een succesvolle samenwerking periode, waarin beide bedrijven pilotprojecten ontwikkelden om financiële productinnovatie te bevorderen", aldus Dusk Network's Business Director Jelle Pol.

Hoe werkt dat voor het MKB?

We nemen een startend bedrijf ABC dat het Investor Ready accelerator programma heeft doorlopen en nu klaar is om kapitaal aan te trekken en het bedrijf te laten groeien. ABC kan kiezen uit verschillende routes om financiering aan te trekken. Omdat de traditionele route via banken te lang kan duren, en de eigenaar niet bereid is om te veel controle op te geven aan Venture Capital investeerders, besluit ABC dat tokenfinanciering het beste past bij hun zakelijke behoeften. Het is gemakkelijk, snel, en biedt de mogelijkheid voor allerlei soorten investeerders om betrokken te raken.

• ABC gebruikt Dusk Networks' XSC standaard om tokenized aandelen (certificaten), obligaties, of een mix die het beste past bij de voorkeur van de eigenaar, uit te geven. Nu kan ABC kapitaal ophalen bij angel investeerders, familie, klanten, of elke andere retail investeerder
  • Als bonus automatiseert de XSC standaard alle corporate acties naar ABC's investeerders, zoals dividendbetalingen of stemmen. Dit helpt ABC om zijn aandeelhouders effectief te beheren, zelfs wanneer hun aantal begint te groeien
  • Bovendien kan ABC, dankzij de digitale aard van de ingevoerde security tokens, gemakkelijk aansluiten op peer-to-peer marktinfrastructuur om liquiditeit voor hun aandeelhouders mogelijk te maken, het liquiditeitsrisico voor potentiële investeerders te verminderen, wat het aantrekkelijker maakt om in te stappen

Voor de gemiddelde MKB’er betekenen deze voordelen dat ze voortdurend nieuwe aandeelhouders kunnen aantrekken van een breed scala aan investeerders, klanten en partners zonder de tijd en de kosten te moeten dragen van het doorlopen van een notariële akte voor elke transactie, of uitgifte. Hierdoor kan de ondernemer zich concentreren op gezonde bedrijfsvoering, zonder al te veel tijd te besteden aan het aantrekken van geld.

NOOT VOOR DE REDACTIE NIET VOOR PUBLICATIE

Voor vragen of interview verzoeken neem contact op met:

Over Dusk Netwerk

Dusk Network is de privacy blockchain voor financiële toepassingen. Dusk Network ziet een financiële industrie voor zich die innovatie omarmt en gelijke kansen biedt aan elke organisatie om kapitaal veilig te stellen, activa te verhandelen en toegang te krijgen tot een volledig spectrum van financiële diensten. Bedrijven gebruiken de Dusk Network blockchain om tokens uit te geven, te verhandelen en samen te werken via slimme contracten. Dusk Network is onlangs aandeelhouder geworden van de Nederlandse Effectenbeurs NPEX en de fintech scaleup is gevestigd in Amsterdam.

Over Investor Ready

Investor Ready (opgericht in 2016) helpt schaalbare techbedrijven met het verwerven van financiering van investeerders om hun groei te versnellen. Een team van gedreven en ervaren ondernemers die hun steun en begeleiding bieden aan jonge bedrijven. Managing director Pieter Vermeer was eerder mede-oprichter van Synergia Capital, een VC (€150 miljoen) en zette de fusie met het familiebedrijf Dura Vermeer Group NV (€1,5 miljard) op.

PressRelease Dusk Network x Investor Ready.png
  • png