Firm24 digitaliseert aandeelhoudersregister Nederlandse vennootschappen

Amsterdam, 28 februari 2020

Firm24 staat op het punt om het Nederlandse aandeelhoudersregister te digitaliseren en gratis aan te bieden middels de technologie van Dusk Network en LTO Network. Hiermee kan de Nederlandse overheid straks eenvoudig aan de Europese regelgeving voldoen om een UBO-register op te zetten.

UBO-register

Momenteel ligt het wetsvoorstel Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van vennootschappen en andere juridische entiteiten ter goedkeuring bij de Eerste Kamer. Het UBO-register maakt transparent wie er aan de touwtjes trekt bij Nederlandse vennootschappen en moet helpen witwaspraktijken en terrorismefinanciering te voorkomen. Het kabinet wil het nieuwe register in het voorjaar van 2020 in laten gaan.

Van papier naar digitaal

“Nog steeds krijgt iedere bedrijfseigenaar bij zijn oprichting een map mee naar huis met tientallen papieren vellen om mutaties in het aandelenregister van de vennootschap vast te leggen. Onbegrijpelijk dat dit anno 2020 nog steeds zo gaat”, aldus Martijn Migchelsen, CEO van Firm24. “Je hebt de map steeds vaker nodig nu banken aan strenger wordende Wwft eisen moeten voldoen terwijl iedereen dit register gewoon met een pennetje zelf kan bijwerken. Tegelijkertijd wijst ons onderzoek uit dat één op de drie oprichters de papieren weer kwijt raakt, met alle gevolgen van dien.”

Daarom werkt Firm24 al enige tijd samen met Dusk Network en LTO Network aan een digitaal aandeelhoudersregister. In dit online register wordt iedere mutatie door de notaris automatisch doorgevoerd en geüpdatet. Veel voorkomende mutaties zijn bijvoorbeeld aandelenoverdrachten, uitgiftes  en naamswijzigingen.

Digitale voordelen

Het online aandeelhoudersregister is altijd beschikbaar en eenvoudig in gebruik. Zo kunnen andere partijen zoals banken tijdelijke leesrechten krijgen, zodat zij de benodigde informatie direct kunnen inzien. De allergrootste vooruitgang is dat het digitale document altijd actueel en volledig is, een zekerheid die voor de huidige methode niet opgaat. De UBO-verklaring waar nu mee wordt gewerkt geldt enkel voor betrokkenen met een belang van 25% of meer én is slechts een weergave op één bepaald moment. Een eventuele UBO verklaring van een ander moment met andere inhoud kan dan nog steeds bestaan. Het digitaal aandeelhoudersregister toont altijd de laatste werkelijkheid.

Samenwerking

Om het aandeelhoudersregister zowel toegankelijk als betrouwbaar te houden werkt Firm24 samen met de Amsterdamse partijen Dusk Network en LTO Network. Samen zorgen de IT ondernemingen voor passende blockchain oplossingen die de veiligheid en continuïteit van de data en persoonsgegevens garanderen. Jelle Pol, Directeur bij Dusk Network: “De samenwerking met Firm24 en LTO Network is een fantastisch voorbeeld hoe blockchain technologie werkend in de praktijk gebracht wordt.”

Vanaf nu wordt elke nieuwe oprichting via Firm24 automatisch aangemeld voor het digitale aandeelhoudersregister. Het register is enkel inzichtelijk voor het bedrijf en zijn aandeelhouders. Partijen kunnen zich ook afzijdig houden van deze digitale innovatie indien zij dat wensen. In dat geval ontvangen zij gewoon de ouderwetse papieren variant.