Dusk Network; veerkrachtig, stabiel, vitaal en verantwoordelijk

Een fintech bedrijf mét eigen token, zonder alle negatieve vooroordelen over crypto

14 april, Amsterdam - In deze tijden kunnen we allemaal wel een positieve opsteker gebruiken. Om te inspireren en motiveren delen we graag het verhaal achter Dusk Network. Als fintech bedrijf met een solide basis aan funding zijn we ons erg bewust van de luxe positie waarin wij ons op dit moment verkeren. Wij geloven sterk in transparantie en de kracht die daarvan uitgaat. Samen met betrouwbaarheid is het een belangrijke waarde binnen ons bedrijf. Hoe kunnen we dat nou beter naleven, dan met een kijkje achter de schermen?

dusk-business-review.png
  • png

Eind 2017 vonden Emanuele Francioni en Jelle Pol elkaar, te midden van de bull market. Het regende toen nog tokens en investeringen. De bubbel barstte begin 2018 en toch lukte het ze zelfs tegen het eind van dat zware jaar om met een vijfkoppig team van oprichters een investering op te halen van ruim 7,4 miljoen Euro. Daaropvolgend werd het team  op gecontroleerde en organische wijze uitgebreid met developers en cryptografen. En door zorgvuldig en procesmatig te werk te gaan, worden er steeds nieuwe releases gedaan.

Het getalenteerde jonge team speelt zich regelmatig in de kijker als groep innovatieve, succesvolle ondernemers in een industrie die de afgelopen twee jaar veel tegenslagen heeft gekend en daardoor steeds sneller volwassen wordt. Steeds vaker ontwikkelen projecten zich uit tot successen, ondanks de geluiden van sceptici, waaruit steeds blijkt dat de token economy en blockchain technologie zichzelf bewijzen. Dat sterke geloof in deze innovatie voor de financiële markt, is de drijfveer achter het succes van Dusk Network.

De externe communicatie over Dusk Network verloopt gestructureerd en gaat over de nieuwe technische ontwikkelingen en hoe zij samenwerken met partners. De community van developers en enthousiastelingen wordt in deze uitingen zoveel mogelijk aan de hand genomen, zodat het voor iedereen mogelijk is de verschillende fases te volgen.

Het is best gek om nu een bedrijf te draaien wat niet meteen de impact merkt van de gevolgen van het COVID-19 virus. Natuurlijk nemen we de effecten op de financiële markten wel waar en zijn we nog voorzichtiger met het doen van investeringen. Maar we werken keihard door, hebben zelfs extra vacatures open gezet, zodat de ontwikkeling nog een tandje sneller kan en we de functionaliteiten die juist in deze tijd extra interessant zijn voor MKB, zo snel mogelijk uit kunnen rollen. - Jelle Pol, oprichter en directeur business development.

Waar voor veel bedrijven 2020 een jaar is dat het liefst bij voorbaat afgeschreven wordt, kondigde Dusk Network in februari de samenwerking met het Nederlandse notaris platform Firm24 en LTO Network aan. Dankzij de technologie van Dusk Network is het mogelijk het aandeelhoudersregister digitaal beter toegankelijk en ook slim te maken, iets wat tot voor kort onmogelijk was en resulteerde in onnodig veel en snel achterhaald papierwerk. Deze samenwerking tussen partijen is een van de eerste concrete use cases en daarmee een mijlpaal voor Dusk. Met deze digitalisering kan de Nederlandse overheid straks eenvoudig aan de Europese regelgeving voldoen om een UBO-register op te zetten. Dit register maakt transparant wie er bij Nederlandse vennootschappen de lakens uitdeelt en zo witwaspraktijken en terrorismefinanciering helpen voorkomen.

Daarnaast staat voor Dusk Network juist nu een belangrijke lancering op de planning. De privacy blockchain voor financiële toepassingen zal dadelijk publiekelijk toegankelijk worden. Dit betekent dat gebruikers - ongeacht omvang - toegang krijgen tot blockchain technologie die speciaal ontwikkelt is om aan de vele wet- en regelgevingen te voldoen. Voorheen was dit alleen mogelijk voor de grootste bedrijven ter wereld, die het zich kunnen veroorloven om met een consortium van bedrijven een dure blockchain te ontwikkelen.

Het publiek maken van het blockchain netwerk is een belangrijke stap om verder te groeien en netwerk effecten te behalen. Het is een middel om samenwerking te intensiveren, bijvoorbeeld tussen grote financiële partijen, en jonge bedrijven doordat zij hun applicaties hierop beschikbaar kunnen maken. Het platform wekt vertrouwen doordat het een van de koplopers is in de toepassing en ontwikkeling van zero-knowledge cryptografie- een privacy paardenmiddel dat ingezet wordt om te kunnen voldoen aan strikte privacy en compliance vereisten.

Dankzij de investering in 2018 en een streng financieel beleid, heeft het COVID-19 virus weinig impact op de werkzaamheden en planning van dit jaar. Iedereen werkt al geruime tijd vanuit huis en er zijn korte lijnen wat betreft business development. Wel worden we enigszins geraakt door het uitblijven van events, iets wat Dusk Network ontzettend helpt in de zichtbaarheid binnen zowel de eigen industrie als daarbuiten.

Het besef dat de positie van Dusk Network eerder uitzondering, dan regel is, begrijpt het team maar al te goed. Er wordt namelijk hard gewerkt om met een oplossing te komen die in toekomstige crises als extra lijflijn door bedrijven ingezet kan worden. De blockchain maakt het bedrijven namelijk mogelijk om tokens uit te geven - digitale representaties die ingezet kunnen worden door zowel kleine- als grote ondernemingen om relatief goedkoop, snel, en op gepaste schaal, hun financiële positie al dan niet tijdelijk van een impuls te voorzien.

Voor nu verzekeren we iedereen graag van onze gezonde financiële positie, welke we hebben bewerkstelligd door slim te hedgen en verantwoordelijk met de middelen om te gaan. Zelfs als deze crisis nog heel het jaar duurt heeft dat weinig impact op onze runway. Het aansluiten van partners en nieuwe klanten zal door de huidige markt langer kunnen duren, wat een belangrijke externe factor is waar we ons bij Dusk Network bewust van zijn en mee zullen moeten omgaan. Dusk Network is een veerkrachtig en vitaal bedrijf en na de livegang van het publieke mainnet is er van onze kant niets wat groei en samenwerking in de weg zou kunnen staan.

Voor iedereen in donkere tijden: houd moed, er is altijd licht te bekennen ergens aan de horizon!

Naast het profiel over Dusk Network in donkere tijden, publiceren we ieder kwartaal een Business Review dat inzicht geeft in de prestaties en cijfers van Dusk Network, hier te downloaden.

Mocht u hierover vragen hebben, of na aanleiding van dit artikel een interview aanvragen, neem dan contact op met:

Sabine de Witte

PR, Comms & Spokesperson